

Design og strategi
Design og strategi er en bok du vil finne hos de fleste design-, reklame-, kommunikasjons- og merkevarebyråer i Norge. Det har vært ekstra gøy å være en del av et prosjekt som handler om vårt eget fagfelt. Ikke bare på grunn av interessant stoff og et innbydende design – boka ble til etter en kompleks og høyst teknisk ombrekking. Se også den engelske versjonen, Design and Strategy.




Løsning
I Design og strategi har vi gjort det umulig mulig. Et design vil ikke alltid ta høyde for begrensningene i programvarene man bruker, og det hadde også vært synd om alle bøker ble seende like ut. Boka har en symmetrisk layout der enkelte elementer har en bestemt plass: figurtekster og fotnoter står ved siden av brødteksten på de venstre sidene, og på de høyre sidene er det en innholdsfortegnelse. Å flytte på plasseringen av fotnoter er noe som normalt sett ikke er mulig, men var et designgrep som ble gjort for denne boka.
Ved hjelp av skript har vi gjort det mulig å flytte rundt på fotnoter, figurtekster og andre elementer på en effektiv og sikker måte. Noe som i utgangspunktet er en manuell prosess med flere fallgruver, har i stedet blitt automatisert på en måte som sikrer at alle referanser og tekst stemmer overens. I en bok på over 600 sider er dette avgjørende.



