Bildet viser et oppslag av spiselige vekster, presentert som en tradisjonell skoleplansje. Hver plante er tegnet, med en liten tekst med fakta om hver plante ved siden av.

Nærmiljøfriluftsliv i skolen

Dette er en fagbok som tar for seg hvordan vi kan bruke nærmiljøet til ulike utendørs skoleaktiviteter, alt fra snøhulebygging og padling til matlaging. Boka er rikt illustrert med 160 forklarende bilder og illustrasjoner som viser alt fra ulike typer bål til hvordan svinge når man padler. Boka inneholder i tillegg en SUP-modell, en oppslagsdel om nyttevekster og en oppskriftsdel, som skulle skilles fra resten av innholdet.

Bildet viser et oppslag i boken hvor det er en rammetekst og en illustrasjon av mennesker og trær nederst på høyre side.
Bildet viser et nærbilde av et utdrag av innholdslisten.

Nærmiljøfriluftsliv i skolen er en av mine favorittbøker fra dette året. Design og layout er spesiallaget for temaet og for bokas rikholdige bildemateriell. Boka tar deg nesten med på en reise gjennom litt ulike sjangre, faglig og akademisk, men den har også oppskrifter med mat fra naturen som er utformet mer som kokebokformatet. Planteplansjene i det ene kapitlet er nesten som plakater å regne og jeg kunne fint hatt dem på veggen i min egen stue! Veldig delikat! Bøk klarte å treffe både forfatterne og oss på første forsøk og samarbeidet gikk på skinner.

Bente Aas Sjursen, manusredaktør
Bildet viser en informasjonsgrafikk av "SUP-modellen", hvor det er illustrert en mann på SUP-brett på venstre side og forklarende tekst på høyre.

Løsning

Ettersom boka i all hovedsak tar for seg alt hva naturen har å by på, var det fornuftig å bruke naturens farger for å skille mellom de ulike kapitlene. Utformingen av grafiske elementer og de forskjellige rammetekstene i boka er dempet, til fordel for fotografiene. Det er flere praktiske «How to»-bildeserier som går igjen i boka. Bildeseriene består av tre til seks bilder. For å plassere disse på en både økonomisk og enhetlig måte gjennom boka, ble kortere bildeserier satt i margen, mens lengre bildeserier går på kryss av oppslaget.

De tre seksjonene med SUP-modellen, oppslagsdelen om nyttevekster og oppskriftsdelen har fått sitt eget oppsett som skiller seg fra resten av innholdet. Oppslagsdelen er satt opp på samme måte som tradisjonelle skoleplansjer, mens oppskriftsdelen er satt opp med store bilder, ingredienser og stegvis forklaring – slik man ofte ser i kokebøker.

Bildet viser kapittelstarten til kapittelet "Naturen som matkilde". På venstre side er det en subtil bakgrunn av bringebær, og tittelen til kapittelet. På høyre side er det tekst og kapittelnummer.
Bildet viser en side i boken hvor det er to eksempelbokser og to små margtekster.